Om kastebevægelsenDen bane et legeme beskriver, når det kastes skråt op i luften, har været genstand for spekulationer siden oldtiden, men først i middelalderen blev spekulationerne for alvor suppleret med iagttagelser. Aristoteles teoriAristoteles mente, at det var luften omkring legemet, der vedligeholdt
bevægelsen, og at legemet faldt lodret nedad, når luften ikke længere
kunne opretholde bevægelsen. Han mente, at luften eller et andet
hæmmende medium var nødvendig for bevægelse. Han troede derfor ikke, at
et vakuum kunne eksistere. Hans teori for kastebevægelsen illustreres på figuren her.
Aristoteles teori har kun ringe lighed med den virkelige verden. Albert fra Sachsens teoriAlbert fra Sachsen nåede frem til en noget mere virkelighedstro beskrivelse af
kastebevægelsen. Han benyttede impetusteorien (se 1320 Jean Buridan), hvor man forestiller sig,
at kanonen eller hånden indgiver legemet en impetus, der får legemet til at bevæge sig i kastets retning.
Albert fra Sachsen deler bevægelsen op i tre afsnit: Først et retlinet stykke, hvor impetus helt
dominerer over tyngdekraften. Dernæst et krumt (i reglen cirkelbueformet) stykke, hvor de to
effekter begge virker. Og så til sidst et lodret fald, hvor impetus ikke virker mere, og hvor legemets
vægt alene bestemmer faldet, se billedet nedenfor.
Det klogeste viste sig senere at være, at man først udviklede teorien uden at tage hensyn
til luftmodstanden. Men hvis man nu ikke vil gøre sådan, så må man kreditere Albert for det sidste
lodrette stykke. På grund af luftmodstanden vil det i mange tilfælde være nærmere virkeligheden end
den parabelform, som Galilei senere fandt for kastebevægelsen i et lufttomt rum.
|