Hookes lov om fjederkræfter
Til venstre viser vi en fjeder. Den er fastgjort i den ene ende, og i den anden ende er der en lille viser, der peger op på en
inddelt skala. Hvis fjederen ikke er påvirket af nogen kraft, har den en bestemt længde. Den kaldes fjederens ligevægtslængde, og
der, hvor viseren peger, skriver vi 0 på skalaen, som derefter inddeles i f.eks. cm. På figuren til højre påvirker vi fjederen med
en kraft af størrelsen F, og det bevirker, at fjederen bliver længere. Viseren peger nu på et tal x på skalaen. Hookes
lov siger nu følgende:
Ligningen gælder med samme k, hvis kraften går den anden vej og bevirker en forkortelse af fjederen. Man regner både F og x med fortegn, i overensstemmelse med pilene på figuren. k kan f.eks. måles i newton pr. cm., N/cm. Hookes lov har en helt anden karakter end f.eks. tyngdeloven. Det er jo klart, at hvis man trækker (eller trykker) tilstrækkeligt meget, så virker fjederen ikke længere. Man kan også finde materialer, der ikke opfører sig efter loven. På den anden side kan man lave fjedre, der med meget god tilnærmelse adlyder loven. Og det har så den fordel, at man kan regne på dem og sørge for, at de opfører sig, som man ønsker, når man indbygger dem i et maskineri. Fjedre bruges meget i praksis. Lige fra småbitte fjedre i mobiltelefoner til støddæmpere i biler. Lad os tage et eksempel på, hvad man kan opnå ved at bruge Hookes lov.
Som vist nedenfor til venstre fastgør vi nu en letløbende vogn med masse M i fjederens højre ende,
og vi trækker
vognen 2 cm til højre og holder den fast der. Vi vil nu illustrere styrken af Hookes lov og Newtons 2. lov i forening ved at bruge
lovene til at finde ud af, hvordan vognen vil bevæge sig, når vi giver slip på den til tidspunktet
t = 0. Til højre viser vi situationen til et tidspunkt t. x(t) betegner altså positionen
af højre ende af fjederen til tidspunktet t. Ifølge definitionen af acceleration er vognens
acceleration w til tidspunktet t bestemt ved to differentiationer, w = x´´(t). Den kraft
F, som fjederen påvirker vognen med, er modsat til den kraft, som vognen påvirker
fjederen med, så F = -kx(t). Newtons 2. lov siger nu, at Mx´´(t) = -kx(t) I denne ligning er M og k kendte tal, og x(t) er en ukendt funktion.
Ligningen kaldes en differentialligning, og ligninger af denne type spiller en stor rolle i fysikken.
De er tit vanskelige at løse, men i vores tilfælde kan vi klare det.
Vi bestemmer nu et positivt tal ω, så ω2 = k/M. Så får
differentialligningen formen x´´(t) = -ω2x(t) Det handler altså om at finde en funktion x(t), som differentieret to gange giver
minus sig selv multipliceret med ω2. I vores omtale af differentiation
har vi nævnt, at x(t) = a·sin ωt + b·cos ωt og nu kan man så se det fornuftige i at indføre dette ω. ω kaldes svingningens vinkelfrekvens; den
måles i Da vognen kører på en ganske bestemt måde, må det være muligt at bestemme a og b.
Det gør man ved at benytte de såkaldte begyndelsesbetingelser. Begyndelsesbetingelserne er her, at
x(0) = 2, og at x´(0) = 0, da vognen har fart 0 for t = 0. Den første betingelse
medfører, at b = 2. Derfor er x(t) = a·sin ωt + 2·cos ωt For at kunne udnytte den anden betingelse må vi differentiere funktionen for at finde vognens hastighed: x´(t) = aω·cos ωt − 2ω·sin ωt Sætter vi her t = 0, får vi, at a = 0. Resultatet er altså, at vognens bevægelse
er bestemt af formlen x(t) = 2·cos ωt Vognen svinger altså sinusformet frem og tilbage med amplituden 2 cm. Vi vil nu gerne have en
svingningstid på
12 sekunder, dvs. en vinkelfrekvens, der er ω = π/6. Vi vælger altså M og k
sådan, at ω får denne værdi. For dette valg af ω viser vi bevægelsen på
animationen nedenfor.
Vognens hastighed v (regnet med fortegn) til tidspunktet t fås ved differentiation. v = - π/3·sin ωt, hvor ω = π/6. Farten er altså størst, når fjederen har sin ligevægtslængde, hvilket man godt kunne have forudset. Man kan få meget at vide af denne teoretiske behandling. Uanset begyndelsesbetingelserne
bestemmes vognens svingning af ligningen x(t) = a·sin ωt + b·cos ωt Her angiver b den forlængelse, som fjederen har på starttidspunktet. Og af hastighedsformlen ovenfor
følger, at starthastigheden er aω. Svingningstiden er T = 2π/ω. Svingningstiden er
altså uafhængig af begyndelsesbetingelserne, og det kunne man ikke vide i forvejen.
Uanset begyndelsesbetingelserne er svingningen sinusformet. Udtrykket for x(t) kan nemlig omskrives
til en faseforskudt sinus, sådan som vi har nævnt det i omtalen af sinus.
|