Mere om TorricelliTorricelli og barometretVi bruger her ordet vakuum om det tomme rum, altså et rum uden atomer. Ordet blev brugt i denne betydning fra den græske oldtid og frem til arbejder af Torricelli (Kviksølvbarometret, 1644) og von Guericke (Sugepumpen, 1647). I oldtid og middelalder brugte man begrebet "horror vacui", "angsten for det tomme rum", som forklaringsmodel for en række fysiske iagttagelser.
Torricellis arbejde med kasteparablerI fortsættelse af Stevins arbejder (1586) lavede Torricelli forsøg med et apparat som vist på figuren nedenfor: Ovenfra løber der vand ned i beholderen, og det øverste siderør sørger for, at der er konstant vandstand
i beholderen. Vandet forlader så siderøret forneden i en smuk kasteparabel. Den var let at aftegne på en skærm
bag parablen. Galilei havde fundet ud af, at hvis vandstrålens starthastighed er v, og strålens
startretning danner vinklen α med
vandret, da er skudvidden I formlen betyder x altså skudvidden, v betyder udstrømningshastigheden, og α
betyder den vinkel, som
starthastighedens retning danner med vandret. Her er vinklen α og tyngdeaccelerationen g
kendte, og skudvidden x kan let måles.
Derfor kan vandets starthastighed beregnes, og Torricelli fandt, at udstrømningshastigheden er uafhængig af
vandstrålens startretning. Det er et resultat, der er beslægtet med et andet, som Stevin (1586) fandt:
Han fandt, at trykket i et punkt nede i en væske i hvile er det samme i alle retninger. Men Toricelli tænkte
videre: Når udstrømningshastigheden er uafhængig af skudretningen, så bør den jo være et eller andet udregneligt.
Og Torricelli fandt, at hvis vanddybden ned til udstrømningsrøret kaldes s, da er
udstrømningshastigheden Ifølge en formel af Galilei (1600) er det præcis hastigheden af den vanddråbe, der befinder sig vandret ud for udløbsrøret. Et nydeligt resultat, ikke sandt! Men Torricelli fandt ud af mere endnu. Han prøvede mange forskellige værdier af hældningsvinklen α og fandt frem til følgende billede: Her kunne han se, at lige oven over parablerne findes der en rød kurve, som alle parablerne rører nedefra. Denne røde kurve kaldes indhyllingskurve for kasteparablerne. Torricelli bestemte sig nu til at finde ud af, hvad den røde indhyllingskurve er for en. Vi bruger ikke Torricellis fremstilling, men bruger vor tids formelsprog. For at svare på spørgsmålet skal vi bruge Galileis ligning for kasteparablen. Vi bruger det koordinatsystem, der er vist på figuren højere oppe. Ifølge Galilei er ligningen for kasteparablen
og får derved ligningen for kasteparablen på følgende bekvemme form: Den røde kurve rører altså alle de parabler, som fremstilles af denne ligning for forskellige værdier af α. For nu at løse problemet bruger vi den såkaldte "gad vidst-metode" og siger: Gad vidst, om den røde kurve ikke skulle være parablen med ligningen Det drejer sig nu om at bevise, at der findes et og kun et punkt (x,y), der passer i begge de to sidste ligninger. Vi ganger nu begge ligninger med 4s og trækker dernæst den øverste fra den nederste. Det giver, at Pointen er nu, at her er venstre side kvadratet på en toleddet størrelse, og den ligning er der kun én x-værdi, der passer i. nemlig
og derfor er punktet det eneste punkt, der ligger på begge parabler. Kasteparablen rører altså den anden parabel i dette punkt. Så er problemet løst, men den opmærksomme læser vil nok undre sig over "gad vidst metoden". Hvor i alverden dukker den parabel op fra?? Her er det en ikke sjælden skik i matematik, at forfatteren holder overlæben stiv og antyder, at det jo ikke er forbudt at få en god ide. Det bliver læseren jo ikke meget klogere af, så nu skal vi fortælle, hvordan vi selv fik ideen. På figuren kunne den røde kurve godt ligne en nedadvendt parabel med toppunkt i punktet (x,y) =( 0,s). Og så kunne det se ud, som om den skærer X-aksen samme sted som 45° kasteparablen. På den måde fandt vi den mystiske ligning, og gættet viste sig altså at være rigtigt. Resultatet af det hele er, at hvis man vil være sikker på ikke at blive våd af Torricellis springvand,
så skal man holde sig over den røde parabel. Det samme gælder, hvis man vil være i sikkerhed for en
af fjendens kanoner. Den røde parabel kaldes derfor en sikkerhedsparabel.
|