Oplysningstiden i EuropaEndnu i første halvdel af 1600-tallet var der i kirken skepsis over for nye videnskabelige resultater. F.eks gav kirken i Italien udtryk for det synspunkt, at Jupiter umuligt kan have måner. For hvorfor skulle Gud have skabt noget, som mennesker ikke kunne se. Da Galilei tilbød en præst at se månerne i en kikkert, afviste præsten det på det bestemteste. Galilei kommenterede i et brev til Kepler afvisningen således:
Og herhjemme i Danmark udtalte Holberg 100 år senere, at
1600-tallet i Europa var præget af store videnskabelige fremskridt. Samtidig stillede det velstillede borgerskab krav om del i den magt, der var hos Konge, adel og kirke. I samme periode mistede kirken og religionen faglig troværdighed i forhold til naturvidenskaben. Det åbnede for flere videnskabelige fremskridt, som vi her beskriver i vores liste om 1600-tallet. Disse bevægelser førte frem til den periode i 1700-tallet, som man kalder oplysningstiden. Det dominerende i oplysningstiden var udbrdelse af viden og kampen for frihed, kampen mod kirkens magt og for sekulære (ureligiøse) stater. I begyndelsen af perioden var mange af de dominerende personer deister. Dvs at de nok troede på en form for guddom, men ikke en handlende og opretholdende gud. I slutningen af perioden blev bevægelsen ateistisk, altså uden tro på nogen form for gud. Oplysningstiden gav sig tydeligt til kende i Den Store Franske Encyclopædi, et leksikon der udkom med 28 bind i perioden 1751 - 1772. Det kan du læse om under 1765 i liste 3. Herunder giver vi korte orienteringer om en række af de forfattere, der bidrog til udviklingen af oplysningstiden.
Voltaires arbejder fik indirekte betydning for fysikkens udvikling. Han var en energisk kritiker af fanatisme og overtro, og han arbejdede for at udbrede ny viden til så mange som muligt. Han kritiserede Kirkens magtmisbrug, men han beholdt selv en vis form for religiøsitet, idet han mente, at en form for gudstro er nødvendig for at regulere vores moral. Voltaire skrev 45 artikler i Den Store Franske Encyclopedi; de fleste af artiklerne handlede om litteratur, men han skrev også om f.eks. samfundsforhold, moral og historie. Han blev oplysningstidens mest indflydelsesrige person. Hans stil var knivskarp og polemisk. Også i Danmark var der mange, der beundrede Voltaire. Så sent som i 1917 udgav Georg Brandes en monumental biografi om Voltaire.
Oplyst enevælde Enevælden blev indført i mange lande omkring midten af 1600-tallet. Bl.a. i Danmark, men f.eks. ikke i England. Ved enevældens indførelse allierede kongerne sig med borgerskabet for at begrænse adelens og Kirkens magt. Under indflydelse af oplysningstankerne i midten af 1700-tallet, begyndte nogle af de mest magtfulde europæiske konger at korrespondere med og invitere oplysningsfilosoffer til deres hoffer. Den enevældige monark så sig som en landsfader, der havde til opgave at sikre almenvældet og tjene sine undersåtter. To af hovedpersonerne i oplysningstiden, Voltaire og Euler, havde begge sådanne kontakter til Frederik 2. den Store af Preussen og Katarina 2. den Store af Rusland. Begge disse monarker så sig selv som oplyste. Euler tilbragte hele sit voksne arbejdsliv i henholdsvis Rusland og Tyskland. Han startede i Rusland, men der var den politiske uro for forstyrrende for ham, så i 1741 tog han imod en invitation fra Frederik den Store om at komme til Berlin. Efter Madame du Chatelets død i 1749 tog Voltaire også til Frederik den Store. Euler og Voltaire var to meget forskellige mennesker. Hvor Euler stilfærdigt skrev sine umådelig mange publikationer om matematik og fysik, så var Voltaire en elegant og knivskarp polemiker. I starten var Frederik mest tilfreds med Voltaire, fordi han syntes, at Euler ikke var sofistikeret nok som filosof. Samtidig syntes Frederik ikke, at Euler var praktisk nok som ingeniør. Derfor tog Euler i 1766 imod Katarina 2. den Stores tilbud om at komme tilbage til Skt. Petersborg igen for at højne det videnskabelige niveau i Rusland. Det endte også med, at Frederik og Voltaire blev uvenner, fordi kongen syntes, at Voltaire var alt for kritisk, og så rejste Voltaire tilbage til Frankrig. Voltaire var ikke i Rusland, men Katarina indledte en korrespondance med ham. Hun så jo sig selv som en oplyst monark, selv om hun i praksis kunne være meget barsk. Men korrespondancen med Voltaire så hun som en fjer i hatten.
|